Nowoczesna wiertnica eksploatowana w KGHM

| Wydarzenia

Intensywny rozwój elektroniki w technice hydraulicznych sterowań maszyn mobilnych pozwala na doskonalenie konstrukcji maszyn górniczych. Zastosowanie elementów układów hydraulicznych, które mogą być sterowane za pomocą sieci CANopen, pozwala na usunięcie ("wyprowadzenie")  z kabiny operatora rozdzielaczy hydraulicznych. Wykorzystano  takie rozwiązanie w projektowaniu grupy specjalistycznych maszyn górniczych.

Nowoczesna wiertnica eksploatowana w KGHM

Pierwszym modelem została wiertnica rdzeniowa typu RTCD-18. Jej projekt oraz prototyp został wykonany w Oddziale Produkcyjno-Remontowym Biura Handlowego "Ruda". Wóz wiertniczy typu RTCD-18 jest przeznaczony do wiercenia w wyrobiskach niewęglowych i niemetanowych podziemnych zakładów górniczych. Wiercenie otworów (rdzeniowych lub pełnym przekrojem) w górotworze wykonuje się metodą obrotową z przepłuczką. Wiercone otwory rdzeniowe umożliwiaja pobranie próbki skały z wyciągniętego po wierceniu rdzenia. Zbadane próbki pozwalają na określenie m.in. okruszcowania złoża oraz jego miąższości, dzięki czemu górnicy zdobywają wiedzę dotyczącą kierunku prowadzenia dalszej eksploatacji.

Układ roboczy maszyny jest napędzany silnikiem elektrycznym o mocy 22 kW, zaś układ hydrauliczny zasilany jest za pomocą pompy napędzanej silnikiem spalinowym. Układ sterowania kinematyką zespołu roboczego wiertnicy jest optymalnie dostosowany do warunków ergonomii oraz intuicji operatora maszyny.

Wyświetlacz DI 3

Wyświetlacz DI 3

Do monitorowania wartości parametrów układu służą dwa wyświetlacze DI 3 firmy Bosch Rexroth umieszczone w klimatyzowanej kabinie po lewej i prawej stronie operatora. Każdy z monitorów przypisany jest do odpowiedniego drążka sterowniczego (joysticka) obsługiwanego przez operatora lewą lub prawą ręką. Podczas przejazdów wiertnicy oba monitory pełnią rolę lusterek wyświetlając obraz lewej i prawej strony maszyny. Przyciskami manipulatorów wybiera się poszczególne zestawy sekwencji ruchów, zaś w przewijanym menu wyświetlacza dostępne są funkcje odpowiednich osi joysticków. Obraz podglądu funkcji ma postać trójwymiarowej animacji przedstawiającej ruchy zespołu roboczego, związane odpowiednio z lewym i prawym joystickiem oraz monitorem. Wymienione funkcje sprawiają, że jest to wyjątkowo intuicyjne połączenie komunikacyjne maszyna-operator.

Wykorzystanie sieci CAN-BUS do sterowania pozwoliło na wykonanie układu hydraulicznego z elementami rozproszonymi, tj. rozdzielacze i zawory zlokalizowano w pobliżu elementów wykonawczych. Rozwiązanie takie w znacznym stopniu wpłynęło na zmniejszenie liczby przewodów hydraulicznych prowadzonych wzdłuż ruchomych elementów zespołu roboczego. Natomiast przeniesienie rozdzielaczy i zaworów z kabiny operatora wyeliminowało emisję ciepła - tym samym operator pracuje w kabinie klimatyzowanej, komfortowej, czyli w warunkach doskonałych.

Rozdzielacz M4-12 firmy Bosch Rexroth

Rozdzielacz M4-12 firmy Bosch Rexroth

Rozwój techniki hydraulicznej pozwolił na budowę systemów sterowania za pomocą EPM (Elektronik Pilot Module), które są nabudowane na rozdzielaczach M4-12 firmy Bosch Rexroth. W skład układu hydraulicznego wchodzi m.in. sześć pomp zębatych o różnej wydajności, pięć rozdzielczy, siedem silników hydraulicznych oraz kilkanaście siłowników.

Maszyna działa w systemie CAN-BUS, który jest wykorzystany jako centralna magistrala komunikacyjna do sterowania i przesyłania informacji dotyczących parametrów stanu oraz pracy mechanizmów maszyny podłączonych do sterownika RC (Rexroth Controller) zaprogramowanego w środowisku BODAS.

Współpraca inżynierów Biura Handlowego Ruda oraz firmy Bosch Rexroth zaowocowała zbudowaniem bardzo funkcjonalnej, a zarazem nowoczesnej wiertnicy rdzeniowej, której konstrukcja może posłużyć za dobry przykład wyznaczania kierunków rozwoju maszyn górniczych.